Fina psykologen Sinikka som utredde Viggo skickade remiss till logoped för att Viggo skulle få hjälp att träna sitt tal.
Viggo fick en väldigt duktig logoped, "fröken lugn". Hon gjorde diverse tester och såg att han var litet försenad i sin motorik samt att han hade forcerat tal. Det saknades också en röd tråd när han skulle återberätta.
Han kunde dock säga orden tydligt ett i taget men blev han uppspelt då bara välde orden fram.
![]() |
från https://superprofs.com/gate/verbal-ability-for-gate/ |
Vi fick bilder med oss hem och olika spel som vi skulle träna på.
Bland annat var det liten, mindre och minst samt stor, större och störst.
Det var också olika spel där det ingick att ljuda bokstäver R, K, D och P.
Jag och Viggo satt nog totalt 20 minuter varje dag och tränade på dessa spel och bilder. Förutom det så var det också att be honom tala långsamt eftersom att "jag hade så dålig hörsel".
Även på förskolan tränades han på att tala långsamt och upprepa.
Det blev långsamt bättre men problemet med att finna den röda tråden och att för utomstående förstå vad han sa, fanns fortfarande kvar.
Under ett av besöken hos fröken Lugn, fick vi förslaget att skriva en dagbok under helgerna om vad Viggo gjorde. Vi kunde ta bilder så att han sedan kunde återberätta utifrån bilder om vad han hade gjort.
På så sätt så visste pedagogerna på förskolan vad han skulle berätta om och kunde då stötta honom i att behålla den röda tråden.
Viggos minne stöttades med bilderna så att han lättare skulle komma ihåg vad han hade varit med om.
Även pedagogerna på förskolan kunde ibland ta kort på Viggo när de gjorde speciella saker och han kunde då lättare återberätta när han kom hem och vi föräldrar kunde stötta honom med de ledord som pedagogerna hade skrivit ner.
Jag såg att Viggo blev mer taggad på att träna då han märkte att vi förstod mer av vad han ville ha sagt. Och han ville ju så gärna berätta för sina kompisar och oss i familjen om allt spännande han var med om.
Under två års tid gick vi hos fröken Lugn och fick mer spel som hjälpte honom träna på att ljuda.
Vi tränade även på tur-tagning under samtal. Vems tur är det att tala och hur ska man veta när man ska vara tyst och lyssna?
Det var väldigt svårt för båda barnen.
Ett hjälpmedel som vi hade var två små timglas som var på 1 minut.
![]() |
Från lar-lek.se |
När vi satt runt matbordet så räckte Viggo upp handen när han ville berätta något. Han tyckte att det var det lättaste sättet att påkalla vår uppmärksamhet.
Vi vände på timglaset och under den tiden berättade Viggo det han ville säga. Alva visste att under den tiden skulle hon vara tyst. När tiden var slut frågade vi om det var mer han ville berätta och kunde då vända på timglaset igen.
Ville jag eller C prata så gällde timglaset även för oss.
Ibland när vi lekte så intervjuade vi varandra. Ett väldigt bra sätt att träna på tur-tagning. Han fick svara på hur det var att vara pojke och om dinosaurier. Jag fick berätta om hur det var att vara mamma och se hemskt blod på jobbet.
När Viggo var ungefär fem år, märkte jag att han skickligt hade lärt sig ord som hade samma betydelse men som var lättare att uttala. Men ibland så var det ordet mer komplicerat än det som var tänkt att sägas. Och då kunde han uttala det svårare ordet mycket tydligt.
Han skulle till exempel säga en dag att det var väldigt svårt att lägga pussel.
Istället sa han
-seriöst, det här pusslet är komplicerat för mig.
Både jag och fröken Lugn var något förbryllade över detta och att han hade faktiskt ett väldigt stort ordförråd. Han hade bara väldigt svårt att uttala dom samt att inte prata för fort.
![]() |
Ett av alla spel vi fick från logopeden |
När Viggo börjat första klass skulle hans logoped, fröken Lugn, sluta på Södertälje sjukhus. Hon remitterade Viggo till en logoped på Danderyds oralmotoriska centrum för att utreda om han hade forcerat tal och hur det låg till med motoriken i de muskler som används när man pratar.
Viggo hade problem även när han skulle äta. Han bet sig ofta i kinden och ibland t.o.m. i sina fingrar.
Han hade liksom inte riktigt koll på maten i munnen. Ett problem han hade haft sedan han började äta fast föda.
Logopeden, fröken Kunnig, hade mycket erfarenhet av barn med NPF och talsvårigheter. Hon gjorde diverse test med Viggo, bland annat fick han tugga på kex, spänna muskler i ansiktet och ljuda.
Fröken Kunnig ansåg att Viggo inte hade forcerat tal utan något som kallas dysartri. Det innebär att förmågan att artikulera är nedsatt och att talet därför blir otydligt och sluddrig. Orsaken till dysatri kan bl.a. vara hjärnblödning, tumörer och MS. I Viggos fall var det hans autism. Nervbanorna i de muskler som används när man talar, var litet "efter" och Viggo muskler var försvagade.
Han behövde alltså träna igång nervsystem och musklerna för att talet skulle bli tydligare.
Fröken Kunnig brann för något som heter Masgutova-metoden. Enkelt förklarat kan man säga att genom massage, tryck på vissa delar av kroppen, stimuleras nervsystemet och musklerna förbättras reflexmässigt. Det finns mer att läsa här.
https://masgutovamethod.com/
Hon undrade om jag ville att Viggo skulle få testa detta. Det skulle krävas en hel del tid från mig och engagemang då man skulle göra längre massage minst tre gånger i veckan och kortare massage varje dag.
Jag var en aning skeptisk men kunde hjälpa Viggo så var jag villig att pröva och se om det gav effekt.
Under några veckor träffade jag och Viggo fröken Kunnig regelbundet. Hon visade mig hur jag skulle trycka och massera samt att hon även visade på mig hur det skulle kännas. Jag kunde själv känna hur kroppen reagerade på de olika trycken och hur hjärnan bearbetade reflexerna som startade upp i nervsystemet.
Jag läste ganska mycket om Masgutova metoden och gjorde massagen och trycken enligt instruktioner.
Redan efter ett par veckor märkte jag det första som ändrades. Eller rättare sagt Viggos tandläkare märkte det vid en undersökning. Viggo kunde hålla undan tungan, han kunde själv styra den i munnen när hon skulle undersöka hans tänder. Tidigare fick de nästan hålla fast tungan då den for okontrollerat i munnen. Jag och Conny märkte att han kunde styra undan tungan när vi skulle borsta tänder samt att han inte lika ofta bet sig i kinden eller läppen när han skulle äta.
Hans oro minskade. Vi kunde minska hans ångestdämpande medicin och idag har han ingen alls.
![]() |
från https://se.depositphotos.com/ |
Med hjälp av metoden kunde vi börja träna hans gripreflex. Han hade stora svårigheter att hålla en penna och därav även mycket svårt för att skriva.
Efter ett halvår så hade Viggo mer kontroll över sin kropp.
Han gick inte emot möbler lika mycket, han kunde ta för sig om han ramlade, det var inte lika mycket blåmärken på knän och armar eftersom han inte slog emot väggar och dörrar.
Jag var riktigt imponerad och detta peppade mig att fortsätta med massagen även fast det tog sin tid.
När Viggo får massage-behandlingen kan jag se hur han slappnar av, han gäspar stort och pupillerna vidgas. Han är betydligt lugnare i kroppen efter att han har fått en sån behandling av mig.
Talet har också blivit så mycket bättre. Han är mer medveten om hur han ska forma munnen, använda tungan och bukmusklerna när han pratar.
Vi fortsätter med denna metoden och jag ska få lära mig fler tekniker framöver av fröken Kunnig.
![]() |
Från https://masgutovamethod.com/ |
Fröken Kunnig var även involverad när skolan var som mest tung för Viggo och var där och berättade för både rektor och fröken Jätteglad om hur barn som Viggo ska bemötas för att de ska kunna få en chans att lyckas i skolan.
Idag är Viggo 9 år och man kan nog säga att jag har tränat honom med hans tal ganska intensivt under fem år.
Nu förstår även utomstående honom när han talar, han kan bromsa upp sig själv när han talar för fort, han artikulerar väldigt bra, biter sig inte mer i kinden än vad andra gör och hans kroppskontroll är nästan fullkomlig. Det händer väldigt sällan att han springer emot en vägg eller dörr. Inte ens när han är utan sin ADHD-medicin har han svårt att avgöra hur han befinner sig i rummet och vart saker står.
Det har krävts mycket jobb för både Viggo, mig, logoped och en del av de pedagoger som funnits runt Viggo genom året. Men det har verkligen lönat sig.
Det visar hur viktigt det är att inte ge upp. För det tar tid, ibland längre och ibland kortare men får alltid vara förberedd på att ha tålamod och att inte kunna se direkta resultat.